Gedefinieerde
marges voor het ontwerp van de black servant
Om een duidelijke bandbreedte cq richtlijnen te krijgen in
de designfase van dit blok zijn er aannames nodig. Indien deze aannames niet
gedaan zouden worden zouden er sneller ongefundeerde beslissingen worden
genomen.
Omdat de sub- systemen reeds bepaald zijn kunnen er
bandbreedtes bepaald worden. Deze bandbreedtes zijn breed genomen en mogen
daarom worden toegevoegd aan het programma van eisen en wensen.
Zie de volgende tabel voor de sub- syteem invulling.
Unique selling points zijn niet zozeer een sub- systeem maar
zien wij als een aspect waar nadruk op moet liggen in de 3e fase van
dit project. Om deze in het vizier te houden zijn deze ook beschreven tussen de
sub- systemen. Dit omdat deze grotendeels worden bepaald door het ontwerp van
deze sub- systemen.
Luchtopbouw rok
Het
doel van de propeller is het aanzuigen en persen van lucht. De geperste lucht
baant zich met een bepaalde druk door
kamers onder in de hovercraft. Hierna wordt deze verdeeld en in de rok langs 2
kanten onder de hovercraft gespoten. Deze drukopbouw zorgt voor een druk onder
de hovercraft. Druk x oppervlakte = kracht. Dit betekent dat wanneer de massa
van het ontwerp voor een kleinere kracht naar beneden zorgt dan de kracht van
de luchtdruk x oppervlakte van de hovercraft van de propellor, de hovercraft zweeft
en door het trust- systeem kan worden voortbewogen. Hierom moet de propeller
die op de motor aangesloten zit zorgen voor een bepaalde drukopbouw. Hoe deze
drukopbouw wordt bereikt moet nader worden bepaald. De bandbreedte die hierbij
kan worden bepaald is:
·
De samenkomst van motorvermogen,
propellerrendement, drukopbouw in de kamers en luchtgeleiding door de rok
moeten samen voor een kracht van minimaal 19,62 Newton of maximaal 58,92 Newton
zorgen.
·
De motoren achter de lift propeller moeten op
een 12 volt besturing kunnen werken.
·
De rok moet uit stevig maar flexibel materiaal
bestaan. Dit materiaal is rubber.
·
De rok moet met een tolerantie van 4 % uit een
cirkel blijven bestaan.
Propeller ten gunste van de trust
Het voortstuwen van de hovercraft gebeurd door middel van
een propeller. Dit omdat een mechanisch hulpmiddel slijtage levert en
storingsgevoeliger is. Tevens moet het ontwerp zich op verschillende
ondergronden begeven. Hierom is dit middel minder toepasbaar. Tevens heeft de
hovercraft relatief niet veel kracht nodig om vooruit te komen. Omdat het van
belang is dat de snelheid van de hovercraft geregeld kan worden zullen er een
aantal bandbreedtes moeten worden bepaald.
·
De motoren die voor de trust van de hovercraft
zorgen moeten zijn aangesloten op dezelfde frequentieregelaar aangesloten op
het arduino besturingssysteem.
·
De motoren achter de propellers t.g.v. trust
moeten op een 12 volt besturing kunnen werken en minimaal 3 keer de
wrijvingskracht van de hovercraft op de grond kunnen overbruggen.
·
Het
ontwerp vanaf afstand bestuurbaar maken
De snelheid van het sturen met de hovercraft is afhankelijk
van de maximale snelheid die de hovercraft kan bereiken. Bij een hogere
snelheid moet de hovercraft sneller te besturen zijn dan bij een lagere snelheid.
Het roteren van de trust propeller kan zorgen voor een rotatie van het design.
Het nadeel van het draaien van de propeller is dat het tijd kost of een
krachtenspel met zich mee brengt om het systeem te laten draaien. Bij een korte
rotatietijd kan de hovercraft zich niet snel van richting veranderen. Bij een
hogere rotatietijd kan de constructie falen of moet de constructie steviger
(zwaarder) worden gemonteerd. Hierom stellen wij een duidelijke bandbreedte op
ten gunste van richtlijnen voor het ontwerp in de 3e fase van dit
project.
·
De propeller t.g.v. trust moet dubbel worden
uitgevoerd. Hierdoor wordt de besturing sneller, lichter en nauwkeuriger.
Inbouw van voedselafgifte in de hovercraft
De hovercraft moet bij een specifiek type boei een specifiek
type of aantal ballen laten vallen. De hovercraft zal dus boeiherkenning moet
hebben en hier een actie aan vast moeten leggen. Om gewicht te besparen en
functies van de voedselafgifte te realiseren zijn een aantal bandbreedtes
uitgezet.
·
De hovercraft moet minimaal 6 voedselballen
kunnen leveren.
·
De hovercraft moet in het bezit kunnen zijn van 3
verschillende soorten voedselballen.
·
De voedselballen worden intern opgeslagen.
·
De voedselballen mogen niet kapot gaan bij de
afgifte.
·
De motor die de afgifte regelt moet op maximaal
12 volt ( het liefst 5 volt) kunnen werken en een servomotor zijn.
·
De motor die de afgifte regelt moet een
servomotor zijn.
·
Er mogen geen ballen te zien zijn in de opening
van het magazijn.
Montage van
de 2 systemen van de hovercraft
De hovercraft en de ballenafgifte moeten
samen 1 zijn. Hierom is er een designbeeld opgesteld waar wij als team aan
willen voldoen. Wij willen esthetiek centraal zetten. Het ontwerp wat wij
willen realiseren heeft iets weg van de Ford Aqua.
De designstijlen die wij uit dit concept opdoen zijn de
compactheid, vormgeving en aerodynamica. Wij willen geen lijnen in ons
uiteindelijke ontwerp. Om dit realiseerbaar te maken moet er een bandbreedte
worden gesteld.
·
De voedselafgifte is intern gemonteerd
·
De voedselafgifte lijkt niet aanwezig te zijn
·
Er zijn geen montagepunten in het ontwerp te
zien
·
Strakke, moderne, duur- ogende materialen zijn
een pré
De beslissingen in dit document komen van analyses en
theoretische of empirische bronnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten