zondag 24 juni 2012

Gedefineerde Marges The Black Servant

Op een gegeven moment moet je de marges gaan defineren, en dat hebben wij ook gedaan voor ons ontwerp.



Gedefinieerde marges voor het ontwerp van de black servant
Om een duidelijke bandbreedte cq richtlijnen te krijgen in de designfase van dit blok zijn er aannames nodig. Indien deze aannames niet gedaan zouden worden zouden er sneller ongefundeerde beslissingen worden genomen.
Omdat de sub- systemen reeds bepaald zijn kunnen er bandbreedtes bepaald worden. Deze bandbreedtes zijn breed genomen en mogen daarom worden toegevoegd aan het programma van eisen en wensen.
Zie de volgende tabel voor de sub- syteem invulling.


 









Unique selling points zijn niet zozeer een sub- systeem maar zien wij als een aspect waar nadruk op moet liggen in de 3e fase van dit project. Om deze in het vizier te houden zijn deze ook beschreven tussen de sub- systemen. Dit omdat deze grotendeels worden bepaald door het ontwerp van deze sub- systemen.



Luchtopbouw rok
 Het doel van de propeller is het aanzuigen en persen van lucht. De geperste lucht baant zich met een  bepaalde druk door kamers onder in de hovercraft. Hierna wordt deze verdeeld en in de rok langs 2 kanten onder de hovercraft gespoten. Deze drukopbouw zorgt voor een druk onder de hovercraft. Druk x oppervlakte = kracht. Dit betekent dat wanneer de massa van het ontwerp voor een kleinere kracht naar beneden zorgt dan de kracht van de luchtdruk x oppervlakte van de hovercraft van de propellor, de hovercraft zweeft en door het trust- systeem kan worden voortbewogen. Hierom moet de propeller die op de motor aangesloten zit zorgen voor een bepaalde drukopbouw. Hoe deze drukopbouw wordt bereikt moet nader worden bepaald. De bandbreedte die hierbij kan worden bepaald is:
·         De samenkomst van motorvermogen, propellerrendement, drukopbouw in de kamers en luchtgeleiding door de rok moeten samen voor een kracht van minimaal 19,62 Newton of maximaal 58,92 Newton zorgen.
·         De motoren achter de lift propeller moeten op een 12 volt besturing kunnen werken.
·         De rok moet uit stevig maar flexibel materiaal bestaan. Dit materiaal is rubber.
·         De rok moet met een tolerantie van 4 % uit een cirkel blijven bestaan.

Propeller ten gunste van de trust
Het voortstuwen van de hovercraft gebeurd door middel van een propeller. Dit omdat een mechanisch hulpmiddel slijtage levert en storingsgevoeliger is. Tevens moet het ontwerp zich op verschillende ondergronden begeven. Hierom is dit middel minder toepasbaar. Tevens heeft de hovercraft relatief niet veel kracht nodig om vooruit te komen. Omdat het van belang is dat de snelheid van de hovercraft geregeld kan worden zullen er een aantal bandbreedtes moeten worden bepaald.
·         De motoren die voor de trust van de hovercraft zorgen moeten zijn aangesloten op dezelfde frequentieregelaar aangesloten op het arduino besturingssysteem.
·         De motoren achter de propellers t.g.v. trust moeten op een 12 volt besturing kunnen werken en minimaal 3 keer de wrijvingskracht van de hovercraft op de grond kunnen overbruggen.

·          
Het ontwerp vanaf afstand bestuurbaar maken
De snelheid van het sturen met de hovercraft is afhankelijk van de maximale snelheid die de hovercraft kan bereiken. Bij een hogere snelheid moet de hovercraft sneller te besturen zijn dan bij een lagere snelheid. Het roteren van de trust propeller kan zorgen voor een rotatie van het design. Het nadeel van het draaien van de propeller is dat het tijd kost of een krachtenspel met zich mee brengt om het systeem te laten draaien. Bij een korte rotatietijd kan de hovercraft zich niet snel van richting veranderen. Bij een hogere rotatietijd kan de constructie falen of moet de constructie steviger (zwaarder) worden gemonteerd. Hierom stellen wij een duidelijke bandbreedte op ten gunste van richtlijnen voor het ontwerp in de 3e fase van dit project.
·         De propeller t.g.v. trust moet dubbel worden uitgevoerd. Hierdoor wordt de besturing sneller, lichter en nauwkeuriger.

Inbouw van voedselafgifte in de hovercraft
De hovercraft moet bij een specifiek type boei een specifiek type of aantal ballen laten vallen. De hovercraft zal dus boeiherkenning moet hebben en hier een actie aan vast moeten leggen. Om gewicht te besparen en functies van de voedselafgifte te realiseren zijn een aantal bandbreedtes uitgezet.
·         De hovercraft moet minimaal 6 voedselballen kunnen leveren.
·         De hovercraft moet in het bezit kunnen zijn van 3 verschillende soorten voedselballen.
·         De voedselballen worden intern opgeslagen.
·         De voedselballen mogen niet kapot gaan bij de afgifte.
·         De motor die de afgifte regelt moet op maximaal 12 volt ( het liefst 5 volt) kunnen werken en een servomotor zijn.
·         De motor die de afgifte regelt moet een servomotor zijn.
·         Er mogen geen ballen te zien zijn in de opening van het magazijn.





Montage van de 2 systemen van de hovercraft
De hovercraft en de ballenafgifte moeten samen 1 zijn. Hierom is er een designbeeld opgesteld waar wij als team aan willen voldoen. Wij willen esthetiek centraal zetten. Het ontwerp wat wij willen realiseren heeft iets weg van de Ford Aqua.
De designstijlen die wij uit dit concept opdoen zijn de compactheid, vormgeving en aerodynamica. Wij willen geen lijnen in ons uiteindelijke ontwerp. Om dit realiseerbaar te maken moet er een bandbreedte worden gesteld.
·         De voedselafgifte is intern gemonteerd
·         De voedselafgifte lijkt niet aanwezig te zijn
·         Er zijn geen montagepunten in het ontwerp te zien
·         Strakke, moderne, duur- ogende materialen zijn een prĂ©








De beslissingen in dit document komen van analyses en theoretische of empirische bronnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten