Om goed en georganiseerd een project te starten begin je met een Plan van Aanpak.
In dit PvA stel je een planning op, je kadert het project af, je verdeeld de komende taken, en je stelt controle methoden vast. Dit alles zodat we vanaf het begin weten waar we aan begonnen zijn, en er duidelijkheid is over de stappen die genomen gaan worden.
Hier zal ik een paar onderdelen uit het PvA toevoegen die de kern van het verhaal weergeven.
2.1 Het doel:
Het
doel van dit blok is er op gericht om te denken in systemen er word in dit blok
gestart met een bestaand concept in plaats van scratch af te ontwerpen.
Daardoor is er een andere tijdsverdeling maar de methodiek blijft gelijk. we zullen
kunnen aantonen aan het einde van dit blok dat we markt conform kunnen
ontwikkelen dit omdat we met kleine series en complexe technologieën werken. Er
word gewerkt met de vierkwadranten van het zonnewiel.
Het doel van het project is om een van de parels van Zeeland de
mosselkwekerij te beïnvloeden door de mosselen te bijvoederen. Hierdoor kan
eerder geoogst worden en hebben de mossels een groter formaat. Als extra optie
wil men de optie hebben om vogels weg te jagen om de mosselen te beschermen bij
ep.
2.2 Probleemstelling:
Centrale vraag
Hoe kunnen we een radiografische voertuig bouwen die over land en
water kan manoeuvreren en voedingssupplementen kan droppen in een straal van 10
meter bij de juiste boei ?
Deelvragen
1.
Hoe kunnen we een voertuig bouwen die over land en water kan
maneuvreren?
2.
Hoe kunnen we voedingssupplementen droppen ten grote van een
golfbal?
3.
Hoe kunnen we voedingssupplementen droppen binnen een straal van
10 meter?
4.
Hoe kunnen we de boeien herkennen?
5.
Hoe kunnen we vogels verjagen?
6.
Hoe kunnen we een voertuig radiografische maken?
7.
Hoe kunnen het voertuig laten werken op accu’s?
3.
De
projectopdracht
Ontwerp een
hovercraft voor de mosselkwekers. Het vaartuig moet in staat zijn om
voedingssupplementen, voor de mosselteelt bij bv Bruinisse, op de juiste
locatie te kunnen droppen. Door het geluid van de hovercraft kun je gelijk
vogels verjagen. De opdrachtnemer zal
aan het einde van het traject het volgende opleveren:
Een integratie van een ballenkanon en een hovercraft. Deze kan de
volgende punten uitvoeren:
· De hovercraft
kan de locatie bepalen waar de mosselbanken zijn.
· De Hovercraft
wordt door de gebruiker via een remote control bestuurd.
· De Hovercraft
“weet” bij welke boei hij is aangekomen, binnen een straal van een 0,5m en kan
het supplement droppen binnen een straal van 10m vanaf de boei. Het droppen
wordt dus niet bepaald door de gebruiker!
· Extra:
Afhankelijk van het type boei kan een ander supplement of meerdere supplementen
ingezet worden
4. Project activiteiten
Opdracht
|
Doel
|
week
|
inleverdatum
|
PvA
|
indeling van het project.
|
19
|
11-05-2012
|
-
onderzoeksvraag
|
gericht kunnen zoeken naar problemen.
|
19
|
|
-
netwerkplanning
|
overzicht van de taken
|
19
|
|
Specificaties van het Systeem
|
weten welke systemen we moeten combineren.
|
19
|
11-05-2012
|
-
Hoofd en Deelfuncties
|
een goede focus op de belangrijke componenten houden.
|
19
|
|
-
Definitie subsystemen
|
begrip krijgen voor wat nodig is voor welk systeem.
|
19
|
|
Specificaties Besturing systeem
|
een goed werkende besturing kunnen ontwerpen.
|
20
|
18-05-2012
|
-
Proof of Concept
|
aantoonbaar werkingsmodel.
|
20
|
|
-
Gedefinieerde marges
|
weten binnen welk kader de besturing valt.
|
20
|
|
Gedefinieerde marges sub systemen (analytisch)
|
analyse van de sub systemen.
|
21
|
25-05-2012
|
Gedefinieerde marges sub systemen (empirisch)
|
uitwerking van de sub systemen.
|
22
|
01-06-2012
|
Gedefinieerde marges componenten (analytisch)
|
analyse van de componenten die nodig zijn.
|
23
|
08-06-2012
|
gedefinieerde marges componenten (empirisch)
|
uitwerking van de componenten die nodig zijn.
|
24
|
15-06-2012
|
werkend 1:1 model
|
kunnen aantonen dat ons ontwerp werkt.
|
25
|
22-06-2012
|
Blog File Dump
|
naslagwerk van blok 4, i.p.v. een portfolio
|
19-25
|
22-06-2012
|
POP/PAP
|
persoonlijke ontwikkeling vastleggen.
|
19-25
|
22-06-2012
|
Eindpresentatie
|
naar de opdrachtgever bewijzen dat we het project goed hebben
afgerond.
|
26
|
25-06-2-12
|
Assessment
|
Bewijzen dat de studenten competent zijn voor dit blok.
|
26
|
28-06-2012
|
8. Kwaliteit
Kwaliteit eindproduct.
Het eindproduct zal aan het einde van de 9 weken voldoen aan de opgenoemde
producten in het hoofdstuk producten. Deze producten zijn er op gericht om
systematisch een technisch ontwerp te realiseren. De opdrachtgever kan dit
beoordelen door de eindpresentatie te doorlopen en het eindverslag te lezen.
Kwaliteit
tussenproducten.
Om de kwaliteit van de tussenproducten te bewaren zullen we systematisch te
werk gaan en volgens de lagen van het V-model ons ontwerp uitdiepen. Door te
werken in systemen, sub systemen, sub-sub systemen en componenten kunnen wij
per niveau een hoge kwaliteit bewaren.
Controles.
Om de kwaliteit van het project te bewaren en te controleren zullen wij de
feedbackmomenten en de reflectiemomenten gebruiken. Ook zullen wij de
tussenverslagen laten controleren door onze begeleider en de feedback daarop
verwerken.
Terugkoppeling.
Om te kunnen controleren of alles volgens plan van aanpak gebeurt, word er
per week gekeken naar de planning in een vergadergesprek. Ook worden er
eventueel aanpassingen aan de planning gemaakt. Urenverantwoording word per
week afgelegd. Dit alles wordt toegepast om de kwaliteit van het product te
waarborgen.
Normen en technieken.
- De normen van de opleiding ED&I worden
nageleefd. Hiermee wordt bedoeld dat de uitvoerende zich aan de
richtlijnen van V model houd. (en de Delftse ontwerpmethode)
- Schetsen worden gemaakt op A3 papier, getekend
d.m.v. van de tekenregels die aangeleerd zijn tijdens blok 1, 2 en 3. ( tekengerei,
blauwpotlood, fineliner, markers N3,N5,N7)
- De software die gebruikt wordt is Microsoft
office 1997 t/m 2010, om o.a. documenten, planning, presentatie, e.d. te
maken.
- De software om digitale tekeningen te maken wordt
gedaan in SolidWorks 2011 student Edition.
Afwijken
Indien er van de gemaakte afspraken word afgeweken, dan word in
overleg met de begeleider de planning aangepast en in de blog een rapport
geplaatst.
9.
De projectorganisatie
Om dit project tot een goed einde te brengen heb je een goede organisatie
nodig.
Dit project wordt uit gevoerd door drie personen, Niels Koster, Jamy
Dijselijnck en Koen de Knegt. Wij zullen onze sterke punten gebruiken om alle
afzonderlijke deliverables op een hoog niveau af te leveren.
Functies dit project.
Ø Projectleider.
Ø Planner.
Ø Map
beheerder.
Ø Financieel
manager.
De projectleider: Jaimy Dijselijnck.
De financiële manager: Niels Koster.
De map beheerder: Koen de Knegt.
De planner: Jaimy Dijselijnck.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten